Werkvormen
Hoekenwerk
- één experimentje per hoek
- in
elke hoek een experiment over een ander zintuig
of over een ander deelinzicht van eenzelfde zintuig - de klas wordt opgedeeld in evenveel groepjes als dat er experimenten zijn
- elke groep bezoekt alle hoeken
- er wordt telkens een timer ingesteld zodat de groepen weten wanneer ze moeten doorschuiven naar de volgende hoek
Expertgroepen
- de klas wordt opgedeeld in evenveel groepjes als dat er experimenten zijn
- elke groep voert één experiment uit
- in
elke groep een experiment over een ander zintuig
of over een ander deelinzicht van eenzelfde zintuig - elke groep voert zijn experiment uit en komt tot een (deel)inzicht, ze zijn de expert voor hun (deel)inzicht
- er worden nieuwe groepen gevormd die bestaan uit experts van de verschillende experimenten
- de experts in elke groep presenteren om de beurt hun kennis aan de andere leden van de groep, hierna is de hele groep expert geworden voor de volledige opdracht
- de docent controleert door willekeurige leden van verschillende groepen vragen te stellen
Wetenschapper
- de klas wordt opgedeeld in evenveel groepjes als dat er experimenten zijn
- elke groep voert één experiment uit
- in elke groep een experiment over een ander zintuig
- elke groep bereidt een presentatie voor: ze zullen aan de andere groepen het (deel)inzicht over hun zintuig presenteren
- elke groep krijgt vooraf aanwijzingen over de eisen van hun presentatie, zoals: te gebruiken vaktermen, mate van diepgang, vragen aan de klas stellen ...
* In de derde graad kan dit een project zijn waar de leerlingen meerdere lessen aan werken. Elke groep verdiept zich dan in de werking van één zintuig. Uiteindelijk presenteert elke groep de opgedane kennis aan de andere groepen en de leerkracht. De aanwijzingen over de eisen van de presentatie worden aangevuld, bijvoorbeeld: voer ook een klein experiment uit met de klas, eindig de presentatie met een quiz ...